BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, July 30, 2009

--Wak Bani Dalam Kenangan--

Alangkah gembiranya adik bradik aku bila mak kate "let's go to umah Wak Bani" every time raya.Besenya kami (keluarga) konvoi 5-6 kereta. Maklumla, adik bradik aku ramai.Masing2 da kawen. Tinggal 3 org lg bujg..(12-1=11 org). Da sampai ke distinasi..penuh kete depan umah dia ngan kete2 kitorang je..blm campur sepupu sepapat yg len..Maklumla, arwah Anak sulung yg idup masa tu..Sib bek umah dia besarrr...tp anak 2 org je + wife + 4 cucu = 7 org. Kalau anak2 buah dtg kompemla dia masak nasik siap2...x pun wife dia masakkan makanan berat..suke sgt..arwah layan kami cam anak2 dia sndri. Anak dia pun layan kami cam adik2 dia je..nak buli ke, nk sekeh ke, nk bergusti ke...slamber je...Tu baru ari raya...
Kalau datang umah dia time bukan ari raya, same thing dia buat...kadang tahan kami suh tido umah.Siap pasangkan kelambu, aturkan tempat tidur stiap sorg. n dia akan marah kalau de yg tido lmbat. Yang aku paling ingat, stiap kali salam dia, dia x suke org cium tangan dia. Dia kata "Wak ni bukan baik sgt @ sesiapa..wak insan biasa je.." Then, 1 thing lg, pas salam, dia suke peluk bahu anak2 buah dia. X kira da kawen ke blm..Tu yg buat aku sedey...Pas ni x de da.....................................(-.-)
Arwah Wak Bani x suke susahkan org len n x penah tunjuk pun perasaan dia kalau dia tengah susah ati atau sedey. kalau sakit pun dia x penah bg tau. Kalau bole dia nak hepi je time bersama dgn anak2 buah dia @ sesiapa pun...Aku x leh lupa sgl ape yg dia da share dgn kami (adik bradik)...Dia terlalu baik buat kami... Tambah lg aku sedey wife dia (Wak Wangiah) patah tangan. Dia x dapat nak buat pape sendiri.. Sib bek de anak bongsu dia (kak Zakiah) yg sgt amik berat perihal mak dia. Masa aku ziarah pd hari Wak Bani meninggal, aku x nampak pun riak wajah yg sedey pd muka Wak Wangiah dan anak2 dia. Aku kagum..mereka sgt tabah..........
Aku teringat dulu arwah pernah pesan..."Kalau wak meninggal, wak x nak org bertangis tangisan. Redhakan je pemergian wak".........Ya Allah, telusnyer hati arwah......Dia membuatkan aku menitiskan air mata bila mengenangkannyer..........

"Ya Allah, tempatkanlah bapa saudaraku di tempat org2 yg Kau kasihi dan ampunkanlah sgla dosanya seperti mana dia mengasihi kami dan memaafkan sgl kesalahan yg telah kami lakukan pdnyer..Semoga rohnyer dicucuri Rahmat..Ameen.."

0 comments: